På en buss från Valparaiso till Santiago, 16.30 måndag.

Hej igen bloggen!

Nu har det i vanlig ordning gått en himla massa tid och hänt en himla massa saker sen jag skrev sist, vi har varit i tre olika städer, bytt land och varit med om både det ena och det andra… Vi börjar där vi slutade sist, sista eftermiddagen i Buenos Aires!

…som tog en väldigt tråkig vändning strax efter att jag skrivit klart mitt senaste inlägg. Någon timme därefter satt vi på ett Burger King efter en sen lunch och utnyttjade deras snabba wifi, när Sofia plötsligt sa några ord som man aldrig vill höra: “Vänta… Var är våra väskor??”. Både hennes och Martins tygkassar innehållandes Sofias pass och kamera respektive Martins Raybans och hörlurar var försvunna spårlöst, och av någon förövare syntes inte ett spår. Med mycket mer tur än skicklighet undvek jag att bli drabbad; min väska låg snällt kvar på stolen, men led förstås mycket med både M och S, sjukt onajs grej!

Vår sista dag i Buenos Aires fick därför läggas på samtal till ambassaden (nytt pass ASAP var förstås högsta prio), långa besök på polisstationen och diverse samtal till svenska polisen och försäkringsbolag. Dock har allting gått otroligt smidigt med passet, Sofia var på ambassaden morgonen efter och fick ett provisoriskt pass som funkade in i Chile, och på onsdag ska vi plocka upp ett nytt riktigt pass på svenska ambassaden i Santiago! Helt sjukt hur bra såna där institutioner funkar när man är utomlands!!

Nåväl, detta om tråkigheter! Sista Buenos Aires-dagarna bjöd faktiskt också på en del riktigt najs upplevelser:

1. Efter våra timmar på polisstationen hamnade vi mitt i en kvinnodags-marsch på vägen hem (det var ju alltså 8 mars)! Sjukt najs att se, riktigt häftig stämning, många fina slagord och banderoller. Varm i hjärtat blev man!

2. På kvällen åt vi riktigt bra nudlar (oväntat i Sydamerika ju) på en restaurang i närheten av där vi bodde, och hade sen en riktigt bra utekväll som avslutades med mysig promenad hem genom ljummet ösregn.

3. Dagen efter medan Sofia och Martin var på ambassaden (jag fick tillåtelse att ta lite sovmorgon och slippa gå upp för att vara där vid 10) och shoppade nya tjocktröjor (de gamla försvann också med väskorna) så gick jag på Buenos Aires nationella museum för modern konst! Där hängde dels en del småtråkig tidig 1800-talskonst, men också en hel del impressionister från både Argentina och Europa och en massa najs Argentinsk modern konst från andra halvan av 1900-talet! Highlights här nedan:

Sjukt snygg arbetarrealism!

De hade en specialutställning med Xul Solar, en rätt cool argentinsk konstnär.

Psykedeliskt!

I torsdags kväll lämnade vi så till slut Buenos Aires och tog bussen västerut till Mendoza, en liten stad mitt i Argentinas största vindistrikt. 16 ganska softa timmar, tror att jag sov typ 10 av dem, med bekväma säten och inkluderad middag och frukost. Bussarna på den här kontinenten är verkligen najs! Om än lite dyra…

I Mendoza (jamendoza?) tog vi oss till vårt förbokade hostel och lyckades efter lite krångel få våra sängar, varpå vi tog det söta lilla lokaltåget ut till vingårdarna! Planen var att hyra cyklar och trampa runt till flera gårdar, men eftersom bussen hade varit lite sen och hostelet som sagt lite krångligt så hade cykeluthyrningarna precis stängt när vi kom dit. Lite tråkigt eftersom detta var vår enda dag i Mendoza, men tack vare lite tur fick vi en najs upplevelse ändå!

Vi gick nämligen bort till den första vingården för att ändå kolla läget, och även om den var stängd för vanliga visningar och provsmakningar så träffade vi där på en argentinsk snubbe som genast tog oss under sina vingar och såg till att vi istället fick lite bakom kulisserna-titt på lagringstunnorna, jäsningskärlen och framför allt druvpressarna!

Sjukt gulliga små lokaltåg!

66 hektoliter står det på ena tunnan, alltså 6600 liter eller typ 2200 bag-in-boxar. Helt sjukt.

En söt gubbe i laboratoriet som ivrigt berättade på spanska om vad de gjorde och började ställa massa frågor om Sverige, var ändå stolt över att jag lyckades få det till en hyfsad konversation!

Höjdpunkten var definitivt druvpressarna, där vi fick se hur de tömde flera lastbilar ner i gigantiska kärl och hur druvorna hypnotiskt långsamt sen trycktes mot pressen. Asballt!

Så sjukt mycket druvor!!

Försöker med en video på druvlavinen!

Efter avslutat vingårdsbesök tog vi tåget tillbaka till hostelet och åt all you can eat-barbecuemiddag, bestående av mest kött (stackars Sofia) och med trevligt sällskap i form av diverse britter och amerikaner som också bodde på hostelet (det var ett väldigt typiskt backpackerhostel). Kvällen förflöt sedan med diverse dryckeslekar och drinkar, men vi blev inte jättesena i och med att vi hade en buss att fånga morgonen efter.

I lördags morse lämnade vi då till slut Argentina genom att ta bussen över Anderna in i Chile och hela vägen till Valparaiso vid Stilla Havet! Bussresan tog typ 8 timmar, varav de första 5 var genom sjukt häftiga och karga bergslandskap. Gränskontrollen gick bra (de var lite misstänksamma mot Sofias provisoriska pass till en början men sen var det lugnt) och så mycket mer finns inte att säga om bussresan, här kommer lite bergsbilder!

Snöklädda toppar såg vi mest på avstånd, där vi åkte över var de lite lägre och med barkmark.

Rena rama Mordor vid gränskontrollen. (I miljö alltså, inte i behandling av folk som ville över gränsen.)

Helt ok serpentinväg ner i dalen på andra sidan gränsen!

Oj! Nu är bussresan redan slut och inlägget har dessutom redan blivit väldigt långt, så jag tror att jag stannar här och skriver mer och berättar om våra äventyr i Valparaiso så snart jag kan!

På återbloggande inom kort!