På ett fik i Buenos Aires.

Hej från tangons hemstad, Argentinas hjärta och huvudstad! Hit kom vi igår eftermiddag efter ännu en 20 timmars bussresa från vattenfallen, och börjar nu göra oss ordentligt hemmastadda. Men vi tar saker i tur och ordning; vattenfallen först!

I förrgår morse vaknade vi på vårt småsunkiga hostel i Puerto Iguazú, och begav oss strax till busstationen för att dels köpa biljetter till långbussen till Buenos Aires på kvällen, och sen förstås för att åka till vattenfallen som var själva skälet att vi var där!

Bussen tog typ 30 min och släppte oss vid ingången till nationalparken som vattenfallen ligger i. Kanske borde säga någonting om vattenfallen (som alltså heter Iguazúfallen)  förresten, känns som att jag pratat massa om dom utan att berätta så mycket. De tillhör i alla fall världens sju nya naturliga underverk, är världens största vattenfallssystem med sin bredd på 2,7 kilometer och har ett genomsnittligt flöde på typ 1700 kubikmeter per sekund (det är alltså 1 700 000 liter för er som inte orkar göra matten). Det ni!!

Nationalparken bestod av Efter att ha köat frustrerande länge till det lilla nationalparkståget fick vi till slut åka upp till den fetaste delen av parken: den delen av fallen som kallas La Garganta del Diablo, Djävulsgapet. Där fick man först gå typ 1,5 kilometer på gångbroar över floden, innan man kom fram till utsiktsplattformen som låg precis vid det gigantiska 80-metersdroppet med vrålande vattenmassor. Återigen får bilder och filmer tala för sig själva!!

Helt helt sjuka vattenmassor!!

Obligatorisk selfiepinnebild.

Kolla röken från när vattnet kommer ner!

Två gullisar och massa vatten.

Man blir som inte mätt på att titta!

Rökplymen syntes på helt sjukt långt håll!

Efter att ha stirrat ner i Djävulsgapet en lång lång stund traskade vi tillbaka och tog tåget ner en bit i parken för att gå en annan trail och titta på andra delar av fallen. Vi hann precis komma fram till utsiktsplattformarna där man kunde se massa småfall när det började regna helt sjukt mycket! Inom typ 10 min var vi helt genomblöta, och fick traska tillbaka och ta bussen helt dyngsura. Men kul var det, och de lite mindre fallen var också sjukt fina!

Vattenridåerna tar liksom aldrig slut!

Som taget ur en dröm (notera ösregnet!)

Väl tillbaka i stan gick vi till hostelet och bytte om, hämtade våra väskor och gick sen tillbaka till busstationen för ännu en lång resa. Denna kändes dock mycket kortare än den från Rio (7 timmar gör stor skillnad) och jag sov mer än halva vägen, och vi landade som sagt i Buenos Aires igår vid god vigör!

Efter lite krångel hittade vi till ett hostel, tog en promenad för sen lunch och fika och sen fick vi äntligen tvätta av oss resdammet och träna samt koppla av lite på rummet. Hostelet är lite småsunkigt men helt ok, och ligger nära massa fina parker som vi ska utforska. Planen är att stanna i Buenos Aires i typ en vecka, då verkar sjukt fint och det ska finnas mycket att se här!

Igår kväll promenerade vi typ en halvtimme till ett av de hippaste områdena som heter Palermo och åt middag på en billig men ganska najs restaurang. Sen gick vi vidare och hamnade på ett torg med massor av barer, där vi satt till klockan fyra och drack drinkar och spelade kort.

Middag med världens omysigaste belysning.

Första riktiga festkvällen igår alltså, som betalat sig med en bakisdag idag (hehe). Nu är klockan tre på eftermiddagen och vi sitter kvar på fiket där vi började äta vår frukostbrunch strax för ett, så ganska låg Carpe diem-nivå idag! Martin och Sofia håller på att titta på bussresor och flyg de kommande veckorna, och samtidigt som jag har skrivit detta inlägg har vi funderat och planerat lite.

Det var nog allt för denna gång, berättar mer om våra Buenos Aires-äventyr snart!

Besos y abrazos!

2 thoughts on “Las Cataratas mas maravilliosas!