Någonstans över Atlanten, på ett plan mellan Madrid och Rio de Janeiro. 

Hej bloggläsare! Vet ni vad?? Nu är jag ute på äventyr igen! Än en gång har jag plockat upp min ryggsäck och gett mig ut på en backpackingresa. Till Sydamerika går färden denna gång, och självklart tänker jag blogga om mina strapatser! 
Jag vet vad ni tänker, “han kommer aldrig växa upp”, “ska han ut och härja nu igen”, osv (eller det kanske ni inte alls gör), men jag är i alla fall otroligt taggad på att resa igen! Har faktiskt dessutom en reskamrat att skylla på denna gång, som planterade idén i skallen på mig för sisådär ett och ett halvt år sedan, nämligen denne vackre fyr:

Han är ännu vackrare i verkligheten! 

Det här är alltså Martin, en av mina äldsta vänner (nej inte i ren ålder förstås han är yngre än jag faktiskt) som jag nu ska kampera ihop med! En av de få vänner som jag faktiskt känt längre än Martin är min andra reskamrat:

Till höger är jag, till vänster är Sofia! 

Kusin Sofia och jag har känt varandra sen jag föddes och nu ska vi ut och resa tillsammans, fattar ni vad najs! Vi tre ska alltså äventyra i fem veckor tillsammans på en för oss alla tre oupptäckt kontinent, oj vad mycket skoj vi ska ha! Sen lämnar de jäklarna mig och flyger hem till Sverige, och jag kommer fortsätta ensam så länge mina pengar räcker, vilket borde bli ungefär fem veckor till. 

Ett glatt och taggat gäng på Arlanda för många timmar sen! 

Nu undrar ni förstås vart denna resa bär lite mer specifikt (Sydamerika är trots allt en ganska stor kontinent), och svar på era frågor kan ni få genom att studera bilden här nedan:

Featuring Google maps och min telefons bildredigeringsprogram. 
Vi kommer alltså att börja i Rio de Janeiro, Brasiliens största stad, där vi snart kommer landa med planet mitt under pågående karneval! Det kanske låter som att vi planerade detta otroligt smart, men det är faktiskt inget annat än en slump att vi lyckas hamna mitt i världens största karneval. Det passade bra för oss alla tre att åka den här veckan i februari, och först efter att vi bokat flygbiljetter såg att vi att det var karneval. Ibland har man tur! 

Efter fyra nätter i Rio ska vi bege oss inåt landet till vattenfallen i Iguazú, som ska vara några av världens absolut vackraste. Där ska vi vara i ett par dagar innan vi åker till Buenos Aires och Montevideo, och sen bär färden till Chile till först Santiago och sen till saltöknen på gränsen till Bolivia. Från Bolivia tar vi oss sen till Cuzco för att avsluta vår gemensamma resa med att se inkastaden Macchu Picchu innan Martin och Sofia flyger hem från Lima, Perus huvudstad. 

Vart mina vägar bär sedan har jag faktiskt inte bestämt! Jag har lite tankar på att åka till Ecuador och Colombia, och/eller kanske åka in i Brasilien igen och ta en båttur på Amazonfloden. Jag gillar att hålla det öppet helt enkelt, det funkade bra på senaste resan och jag är övertygad om att jag kommer hitta en bra resrutt även denna gång! 

Nu börjar vi ordentligt närma oss Rio och jag har egentligen inte så mycket mer att skriva om! Kommer nog med ett första riktigt reseinlägg imorrn när vi hunnit bekanta oss lite med staden och uppleva karnevalen litegrann. Ska försöka blogga relativt ofta under hela resan, men det kanske blir lite mindre frekvent när jag är i sällskap med Martin och Sofia. Eller vad vet jag, det kanske blir så att jag bloggar jättemycket hela tiden! Hoppas att ni kommer gilla att följa mina äventyr i alla fall. 

Titta vilka gulliga tröttisar på planet! 

Puss o kram skumbanan! 

3 thoughts on “Once more unto the breach, i sällskap av vänner denna gång! 

Leave a Reply

