Den stora topplistekavalkaden, del 2.

Fortsätter min lilla topplistekavalkad med lite fler udda listor! Håll till godo:

Resans 3 bästa matupplevelser (alla tre i Xi’an!).

Gillade verkligen den kinesiska maten, och i Xi’an lyckades jag pricka in tre helt underbara måltider som verkligen representerade det jag tyckte om.

3. Astjocka nudlar i muslim quarter med James från Australien och Alice från Frankrike.

2. Hot pot på hostelet för en spottstyver i sällskap med enbart kineser.

1. Dumplingsfest på Three Sisters med James, Alice och Lukas. Har nog aldrig blivit så mätt!

Bild på hotpot:

img_8681

Topp 3 museibesök:

3. Xi’ans historiemuseum, inte så mycket för historiedelen (som väl var intressant men inget superspeciellt), utan för det lilla galleriet med modern kinesisk konst som de hade på bottenvåningen! Självklart tog jag inga bilder med häftigt var det.

2. Kuchings kattmuseum. En hårsmån från att knipa förstaplatsen, men ändå det knäppaste och kanske mest ambitiösa museet jag varit på. Ett starkt bevis på att det kan vara coolt att göra något knäppt så länge man gör det fullt ut. Här är filmklippet från min snapstory, se tidigare länkat inlägg om Kuching för mer om kattgalenskaperna:

1. Shanghais propagandapostermuseum. Helt oslagbart faktiskt. Sjukt underground, grymt häftigt och kanske den mest koncentrerade historielektion jag fått. Att se bildspråket och budskapen utvecklas under Kinas extremt intressanta moderna historia var fantastiskt. Plus att jag fick med mig en Mao-affisch hem <3333 Relevant inlägg.

Resans 3 bästa utekvällar:

3. Gratisöl, beer pong, barcrawls och danceoffs i Hanoi. Min enda riktiga kontakt med partybackpackerlivet i Sydostasien, sjukt kul men hade nog blivit tröttsamt i större doser. Som sagt, är glad att jag valde en lite okonventionell resa.

2. Barhäng och sangria-bålskål med Adrian och hans Singaporianska kompisar. Sjukt bra kväll som slutade med efterfest i Adrians svit där jag och hans kompis tydligen slog vad om att hon skulle lära sig svenska på ett år? Har i alla fall ett kontrakt på detta, underskrivet och allt!

1. Karaokekväll i Shanghai. Kulmen på ett sjukt najs häng med det gäng jag träffade i Shanghai. Att vara 8 pers och yla karaoke i ett privat rum på toppen av en skyskrapa i tre timmar var helt sjukt kul.

Topp 3 lost in translation-moments:

3. Alla gånger Lukas och jag försiktigt och långsamt försökte säga “Zhangjiajie” utan att en enda kines fattade, tills vi gav upp och bara sa det slarvigt varpå de förstås förstod direkt.

2. När en servitris i Beijing tolkade mitt “Where can I find the toilet?” som “jag vill ha min mat fort som fan” och trots mina frågande försök till kommunikation gick och ropade in i köket att de skulle skynda sig för att den dumma västerlänningen var hungrig… Fick mina dumplings i rasande fart, åt dem och fick sen skynda hem till hostelet för att uträtta mina behov…

1. När den sjungande damen på tåget melland Huangshan och Beijing började ge mig små lappar med kinesiska tecken på när det blev uppenbart att jag inte förstod vad hon sa. I hennes värld verkade det självklart att jag skulle förstå vad hon skrev, och jag har sällan känt mig så handfallen som när hon gav mig lappen och pennan med uppmuntrande tillrop och förväntansfull blick… Fick i alla fall lappen översatt i Beijing sen, hon ville fråga typ: “hur gammal är du?” “var kommer du ifrån?” “vart är du på väg?” osv.

Resans 3 bästa musik-jams:

3. Sjunga i varsitt duschbås på hostelet i Kuching med Adrian. Gymnasiethrowback! ❤

2. Rev av en “Hotel California” med en random gatumusikant en av mina sista kvällar i Kuching. Man får bjuda på sig själv!

1. Helkvällsjam med barmusikern i Pokhara, som började med att jag körde en låt med honom på baren han jobbade på, och slutade vid tvåtiden i halvmörker på någon suspekt bar vid sjöstranden. Sjukt mysigt och grymt kul!

2 thoughts on “Den stora topplistekavalkaden, del 2.

Leave a Reply

