Woodstock Beach Camp, Cat Ba Island, Vietnam

Hej från hängmattan! Har återigen lämnat stadslivet bakom mig och bor numera i ett tält på stranden i ett tropiskt paradis! Men nu ska vi inte gå händelserna i förväg, utan vi tar vid där jag skrev sist:

Jag lämnade Hongkong i torsdags mitt på dagen, ett slutgiltigt farväl till Kina efter nästan 4 veckor i Mittens Rike. Gillade verkligen Kina, har haft sjukt många häftiga upplevelser, ätit god mat och haft väldigt roligt! Kina var ett lättare land att resa i än vad Indien och Nepal var: färre som försökte blåsa en på pengar och mer välordnade och mindre kaotiska städer. Dock får man en hel del attityd mot sig som västerländsk turist, det var förvånansvärt få som kunde engelska och resten gav en mest dryga blickar när man inte kunde prata kinesiska… Men träffade ändå väldigt många trevliga personer och trivdes väldigt bra överlag, så jag vill definitivt komma tillbaka någon dag!

Just när jag åkte kände jag mig dock ganska mätt på landet, och det var med en glad och taggad känsla som jag satte mig på flyget till Vietnam! Efter 2 timmars resa landade vi i Hanoi utan bekymmer, och jag hittade snabbt en minibuss för en billig peng in till stan. Bredvid mig på bussen satt två killar från Jordanien som skulle till ett backpackerhostel som verkade mer najs än det jag kollat in, så jag slog följe med dem och kom till Original Backpackers Hostel i centrala Hanoi vid femtiden på eftermiddagen.

Träffade direkt en svensk kille i min sovsal som informerade mig om att det serverades gratis öl i takbaren, så jag skyndade upp och påbörjade vad som skulle bli en soft festkväll med backpackers från alla världens hörn. Vi hängde på taket fram till tiotiden och spelade beer pong och ett jättelikt jengaspel, innan vi drog vidare till en annan bar som också den var full av partysugna västerlänningar… Hade en fantastisk dance-off med ett gäng irländare innan jag avslutade kvällen strax efter midnatt, med ambitionen att komma upp i alla fall hyfsad tid för att bege mig till Cat Ba följande morgon.

Vaknade strax före 10 till ett ösregn, och efter en snabb frukost begav jag mig ut i busvädret för att alltså lämna Hanoi och bege mig till en paradisö. När jag cyklade i Yangshuo så träffade jag ett belgiskt par som hade jobbat på ett hotell på Catba, så efter deras rekommendation var nu Woodstock Beach Camp mitt mål.

Resvägen var som följer: taxi till busstationen i Hanoi -> 2,5 timme buss till Hai Phong -> taxi till färjeläget -> sista färjan från Hai Phong till Cat Ba -> en timme buss tvärs över ön till Cat Ba Town -> taxi till hotellet! Hela resan tog typ 5 timmar och gick på det hela taget oväntat smidigt, och särskilt dyrt var det inte heller.  

På Woodstock blev de glada när jag hälsade från Vincent och Georgia, och jag bor i alltså på ett sovloft i ett stort vitt tält på stranden:

   

“Välkommen till mitt enkla hem!”
   
Sedan jag kom hit har jag gjort väldigt lite: åt “family dinner” med personalen och de andra gästerna igår, drack risvin med gubben som äger hotellet (vars smeknamn är “The General”) och satt sedan och pratade med de andra som bor här långt in på kvällen. Drog mig tillbaka till mitt tält vid midnatt ungefär och sov sedan gott till vågornas brus, bortsett från när jag blev väckt av ljudet av ett åskoväder… Tack och lov håller tältet tätt för regnet!

Vaknade i morse vid åttatiden av att solen sken vilket förvandlade mitt loft under tälttaket till en bastu. Förflyttade mig sedan till hängmattorna i restaurangen och har inte rört mig särskilt långt härifrån, förutom en halvtimmes simtur i det 23-24 grader varma vattnet. Har inte bott på en sån här tropisk resort sen jag var väldigt liten, men förstår definitivt lockelsen i det! Sjukt soft liv att bara koppla av i värmen, planerar att stanna här i 4-5 dagar men känns som att jag skulle kunna vara här i en månad!

Ämnar göra lite mer av min vistelse än att ligga på stranden dock! Naturen här är oerhört vacker, med liknande sockertoppsberg som de som jag såg i Yangshuo, och jag ämnar klämma in både lite bergsvandring, en båttur till faktiska Ha Long Bay och lite kajakpaddling! Sen bär det tillbaka till Hanoi för att se staden mer ordentligt under någon dag innan jag flyger till Singapore.

Just nu så kallar ytterligare en family dinner, det har kommit lite nya gäster så det ska bli trevligt att bekanta mig med dem. Vi hörs snart igen, på återchillande!

2 thoughts on “Omåttligt chillande

  1. Skönt att få “softa” till en stund och en simtur i det varma vattnet låter som en lisa för själen,underbart!Efter 4 hektiska dagar i London “softar” vi i ett regntungt Eskilstuna med att titta på Martina som är på basketcup!Ha en fortsatt bra resa!Kramar från hela familjen

    Like

Leave a Reply

