En uteservering vid gågatan West street, Yangshuo, i Kinas fuktiga och varma södra delar

Hej igen! Inte så länge sen jag laddade upp något sist, men ett bra tag sen jag skrev! Har gjort mycket och framför allt tillryggalagt många mil sen jag skrev från Xi’an, ska försöka sammanfatta här!

Sista dagen i Xi’an (söndags alltså) var inte jättemycket att skriva hem om. Lucas (min nyfunne belgiske färdkamrat) och jag gick och köpte tågbiljetter, och hängde sedan med James och Alice resten av dagen. Vi åt riktigt goda dumplings till lunch (tack Lonely Planet) och la sen eftermiddagen och den tidiga kvällen på att titta in på Xi’ans historiemuseum och besöka Stora Gåspagoden.

  

Vi var för snåla för att gå in, men dem var ganska kom utifrån också!

James och Alice begav sig sen till flygplatsen för att flyga hem till plugget i Beijing, men Lucas och mitt tåg gick inte förrän kvart över ett på natten. Vi var båda rätt trötta efter några intensiva dagar i Xi’an, så efter att ha inhandlat proviant för resan (dvs snabbnudlar och kakor) hängde vi bara i lobbyn fram tills vi åkte till stationen.

Bortsett från en smärre försening och skrikande ungar på morgonen så var tågresan angenäm, det var kul att ha sällskap! Lucas är sjukt trevlig och vi har ganska liknande humor, plus att han är musiklärare och sjunger i kör så vi hade en hel del att prata om! Har dessutom lärt upp honom ordentligt i Hive, ett av de brädspel jag har med mig :)))

Tågresan bar till Zhangjiajie (tungvrickare är bara förnamnet, men tricket var att säga det snabbt så att ens dåliga uttal inte märktes), en obskyr stad i södra Kina med ett nätt invånarantal på sisådär 1,7 miljoner… Seriöst, vare sig jag eller Lucas eller flera av de kineser vi pratade med hade någonsin hört om staden, och den är lika stor som Stockholm! Kanske ett av de bästa perspektiven på hur STORT Kina är som jag fått hittills… Hursom, efter 17 timmars resa rullade vi in i Zhangjiajie vid sextiden på kvällen, och hittade utan problem fram till vårt hostel. Där började vi direkt smida planer för det man kommer till Zhangjiajie för: Zhangjiajie National Forest Park med sina vidunderliga bergsformationer! Efter att ha sovit en natt på hotellet begav vi oss av nästa morgon, och efter en timmes bussfärd fann vi oss snart vandrandes mellan ofattbart höga och branta stenpelare:

  
  
Vädret var molnigt och ständigt duggregnande, men sikten var ändå hyfsad och det dis som var bidrog bara till att göra det mer magiskt! Stenpelarna består av sediment av sandsten och kvarts som bildades när området kring Zhangjiajie var havsbotten för sisådär 360 miljoner år sedan. När landet sedan skiftade och bottnen plötsligt befann sig långt från havet började berget att erodera och vittra under påverkan av vatten och vind, men vissa delar av berget visade sig vara hårdare än andra och blev kvar som dessa gigantiska och branta stenpelare! (Detta var dagens geologilektion.)

Vi följde en väg längs en flod på dalens botten, omgivna på båda sidor av gigantiska pelare (och mängder av kinesiska turister). Efter en oavsiktlig avstickare på sisådär en timme (nationalparkens kartor lämnade en del i övrigt att önska…) kom vi sedan till en trappa som ledde oss upp mot toppen av pelarna. Trappan var brant och lång (fast fortfarande rena barnleken jämför med Nepal), men när vi kom upp belönades vi av helt fantastiska vyer över en skog av sten. Overkligt branta och höga pelare, täckta av tappert kämpande träd och höljda i dimma… Magi!

  
  

Om det ser bekant ut så var det tydligen härifrån James Cameron fick inspiration till filmen “Avatar”! (Fast bergen i filmen svävade, det måste ju vara lite extra häftigt när det är science fiction…)

 Resten av dagen kämpade vi oss fram genom horderna av kinesiska turister till många olika “scenic view areas”, det ena mäktigare än det andra. Här kommer några fler höjdpunkter:

   
The Great Wall of vadå sa du?

 Aha, en naturlig stenmur försyås.

   

Många såna här vyer var det! 

  

Fasen då, jag som var så sugen på att klättra över och kasta mig utför stupet…

Trötta i benen och mätta på stenpelare för dagen begav Lucas och jag oss sedan till det hostel på toppen av berget som vi hade bokat. Nationalparken är grymt stor och man hade lätt kunnat tillbringa fyra dagar där utan att tröttna, men vi nöjde oss med en bara natt på berget och två hela dagar av bergsskådande. Hostelet var trevligt och hade en helt okej restaurang, och efter några parti Hive i lobbyn gick vi sedan och la oss tidigt för att orka upp till soluppgången följande dag!

05.30 steg vi upp och promenerade ungefär 10 minuter till en plats som hotellet rekommenderat för just soluppgångsskådande. Morgonen bjöd på låga moln som solen dock delvis lyckades tränga igenom, och nere i dalen låg ett trolskt dis som bergen stack upp ur:

  
Vi gick sedan tillbaka till hotellet för frukost, och vandrade efter detta vidare genom nationalparken. Denna dag bjöd på soligt väder, men trots (eller kanske på grund av?) detta var det mycket disigare än dagen innan, så många av vyerna var inte riktigt lika mäktiga som de vi sett tidigare. Fortfarande häftigt dock, och vi vandrade omkring på toppen av bergen innan vi begav oss neråt längs en lång trappa strax efter lunch.

   
The selfie stick demands its tribute.

 Vi hittade en asball grotta som jag utforskade en del av!

   
På väg ner: några sista blickar på de omöjliga bergen.

 Hittade lite apor också, lagom söt unge på mammans mage!

Väl nere tog vi bussen tillbaka till Zhangjiajie för att plocka upp våra väskor som fått stanna nere i stan (hade bara med det nödvändigaste upp i nationalparken). Här skildes min och Lukas väg för ett par dagar: jag ville direkt till Yangshuo för att bara hänga och koppla av men Lukas ville svänga förbi staden Fenghuang först. Han ska dock komma till Yangshuo ikväll och sedan ska vi återigen slå följe och åka till Hongkong tillsammans!

Mitt tåg gick vid halv sju-tiden på kvällen, och i min äventyrslusta och vilja att spara pengar hade jag bokat en hard seat-biljett för denna 14-timmarsresa med tågbyte. Det var en intressant upplevelse, lyckades sova i alla fall några timmar men var rejält trött när jag anlände i Guilin igår morse… Tog sedan bussen till Yangshuo och har sedan dess chillat omåttligt i denna lilla flodbelägna stad bland sockertoppsbergen!

   
 Vyn från hotellets takbar.

Planen är att hänga här fram till söndag kväll och inte göra mycket mer än att hyra cykel och trampa runt bland bergen, samt kanske ta en liten båttur på floden. Senaste veckan har varit lite flängig med många resor och mycket att göra, så känner att jag behöver ta det lite lugnt. Dock har mitt hostel en riktigt poppis takbar som i alla fall igår var full av backpackers, så det kanske blir lite party också… :)))

På söndag kväll är sen tanken att jag ska åka vidare till Hongkong för några sista dagar i Kina, innan jag lämnar detta fantastiska land och flyger till Vietnam på torsdag den 21:a. Har hunnit se sjukt mycket under de snart tre veckor jag har varit här, och är väldigt glad att jag valde att ta den långa vägen via Beijing och Kinas inland!

Börjar nu också se inte bara slutet på min Kinavistelse utan också på hela resan… Jag bokade min hembiljett för ett par dagar sen, landar i Stockholm den 16:e maj! Det känns sjukt konstigt men också lite skönt, har en smula hemlängtan och det känns lagom att ha en månad kvar på resan! Tanken på hemma börjar kännas lockande, men har samtidigt många äventyr kvar att uppleva som jag ser sjukt mycket fram emot. Ska ju dessutom äntligen få nöjet att resa med kompisar hemifrån: träffar Adrian i Singapore om två veckor och sedan Sebastian på Borneo inte långt därefter! Att resa ensam har hittills överträffat alla förväntningar, har träffat så många underbara människor, men samtidigt ska det bli skönt och sjukt kul att resa lite med personer jag känner på riktigt!

Nog om detta, det börjar bli hög tid att avsluta detta inlägg och ägna mig åt högkvalitativ avkoppling! Nästa inlägg blir nog från Hongkong, om jag inte får för mig att skriva mer härifrån!

På återsvamlande ❤

6 thoughts on “Bland dimhöljda bergstoppar och stenpelare

Leave a Reply

