Lördag 9 april, Shuyuan Hostel, Xi’an

Hej från Kinas inland! Sitter i lobbyn på mitt hostel i Xi’an efter att ha ätit en fantastisk “hotpot” i hotellrestaurangen. Det gick i stort sett ut på att man har en kokande gryta med kryddig buljong i mitten av bordet, som man sen slänger ner allt ifrån svamp till sallad till fisktofu i, varpå man fiskar upp det och äter det med stor njutning. Har en monumental matkoma och vad passar då bättre än att blogga lite?

Vi lämnade min reseskildring i Dátōng i onsdags kväll, så fortsätter därifrån nu. Hittade snabbt fram till mitt hostel när jag klivit av tåget, det visade sig vara ett supermysigt ställe där jag förvånande nog var den enda gästen! Sov ganska länge i torsdags morse, men gick sen ut och tog bussen till Yuangang Grottoes, de buddhistiska grottorna som var själva anledningen till att jag kom till Dátōng!

Kom fram med bussen och gick vad jag trodde var vägen till grottorna, men den visade sig bara leda till någon form av absolut övergivet typ konferenscenter:

  
Stod där på den spöklikt öde parkeringen och undrade var fasen jag hade hamnat…

I stor förvirring gick jag tillbaka ner mot busshållplatsen och lyckades till slut med hjälp av en snäll kinesisk äldre man hitta ingången. Hela den här grejen med att allt är sjukt oklart känns lite typiskt för Kina på något sätt, men man får bara vänja sig!

Väl inne på området kom jag först till ett tempel som låg i någon form av artificiell sjö. Där inne fanns tre altare med buddhastatyer i allt större storlekar ju längre in man kom, och munkar som stod och brände rökelse och slog på böneskålar.

  
SEN kom jag till själva grottorna, och de var sjukt balla! Ett trettiotal större grottor fyllda med buddhastatyer huggna direkt ur berget, alla över 1500 år gamla. Hela bergssidan var full av hål, både de stora grottorna och massor av små håligheter med en liten staty eller relief. Många av statyerna var väldigt söndervittrade, men en hel del var välbevarat och några var restaurerade.

   
    
 En 15 meter hög och 1600 år gammal buddhastaty, inte illa.

Tillbringade kanske 2-3 timmar med att gå runt bland statyerna innan jag åkte tillbaka till Dátōng för att hoppa på mitt tåg. Fick underslafen i min hard sleeper-kupé denna gång, sjukt skönt att ha någonstans att kunna sitta ordentligt! Annars var tågresan inte så mycket att berätta om, åt mina snabbnudlar och sov ganska gott trots snarkande sänggrannar…

Redan kl 9 nästa morgon var vi framme här i Xi’an, och utanför stationen hakade jag på ett gäng engelska killar som skulle till samma hostel som jag. Hostelet ligger precis vid Xi’ans stadsmur, och efter att ha checkat in och lämpat av mina saker mötte jag upp med José från Beijing för att utforska sagda mur!

  
Ganska maffiga stadsportar.

Muren, som är den mest välbevarade stadsmuren i hela Kina, är 12-15 meter hög och sträcker sig cirka 14 km runt hela staden. José och jag gjorde det enda rätta: hyrde en tandemcykel och cyklade glada i hågen runt hela muren på typ 1,5 timme. Sjukt märklig upplevelse att cykla runt uppe på en mur, men väldigt roligt!

   
   
Man är aldrig så cool som på tandemcykel!

Efter murcykelturen (José och jag konstaterade för övrigt att vi blivit värsta mur-kompisarna, först Kinesiska muren och nu det här) tog vi oss ner igen och begav oss till Xi’ans muslimska kvarter för att äta lunch med Sonja och Nasim, fransoserna vi hängde med i Beijing. Kvarteren är kända för sin mat, och vi åt en sjukt god lammsoppa med nudlar.

   
  
Både José och våra franska vänner skulle sen lämna Xi’an senare på kvällen, så jag sa adjö till dem och begav mig tillbaka till hotellet. Där anordnade hotellrestaurangen en gratis dumplingkväll: vi lagade och åt egna dumplings som var goda men trots detta inte särskilt mättande. Slog därför följe med två nyfunna vänner som pratade om second dinner i de muslimska kvarteren. De hette Alice och James och var från Frankrike respektive Australien, men pluggade i Beijing och var i Xi’an över helgen. Vi åt sjukt goda supertjocka nudlar och rundade av med snacks på gatan, och vände sedan hemåt igen och gick och la oss.

 Den här snubben stod och gjorde kinesiska lammhackburgare som var sjukt populära, kön var aldrig kortare än 10 meter!

Idag sov jag återigen länge, men kom ur sängen strax efter 10 och begav mig sedan efter en lång frukost ut för att se Xi’ans största turistattraktion: de 8000 terrakottakrigarna som begravdes med kejsar Qin Shi Huang för över 2000 år sedan. De låg en timmes bussresa bort, och på vägen träffade jag två östeuropeiska tjejer som jag slog följe med.

Terrakottakrigarna begravdes alltså innan Kristi födelse tillsammans med Qin Shi Huang, som i sin maktgalenhet föreställde sig att han skulle fortsätta att regera även i livet efter detta, och för detta behövde han förstås en armé! En armé som alltså består av över 8000 unika statyer av soldater, generaler, bågskyttar, hästar och ryttare! De begravdes med kejsarens döda kropp och föll sedan i glömska ända till 1975, då de hittades av en bonde som skulle gräva en ny brunn. Idag har flera tusen av soldaterna grävts fram och restaurerats, och de står att beskåda i tre gigantiska hallar.

Den första (och största) hallen var den mäktigaste: rad efter rad av relativt välbevarade krigare som fortfarande står i stridsformation. Bredvid dessa redan utgrävna soldater fanns områden där man fortfarande ytterst försiktigt håller på och gräva fram ännu fler, och bredvid dessa områden fanns stora öppna verkstäder där man jobbade på att pussla ihop dem. Nog med prat, här kommer bilder!

  

De begravdes uppställda i en stridsformation som representerade det man använde under Qin-dynastin. Sjukt coolt!

  

 Varje soldat sägs ha ett unikt ansikte och unika kläder och rustning. Helt knäppt.

  Det måste vara ett vansinnigt svårt pusselarbete att försöka få ihop alla bitar.

Hall nummer två och tre var inte riktigt lika häftiga då de var mindre och inte alls lika väl urgrävda, men det var ändå häftigt att stå där och veta att under jorden fanns det tusentals lersoldater:

  
Vi tillbringade strax under 3 timmar med att titta på soldaterna och efter att jag köpt en liten soldat i kylskåpsmagnetsformat tog vi bussen hemåt igen. Jag sa farväl till tjejerna som skulle tillbaka till sitt hotell, och åkte hem till hostelet för att duscha och sedan äta tidigare nämnda hotpot-middag.

Här i lobbyn har jag träffat en belgare vid namn Lukas som också ämnar sig söderut mot Guilin, och vi har berömt oss för att slå följe och köpa tågbiljetter tillsammans imorrn. Ska också hänga lite mer med James och Alice, vi har pratat om ett spana in en pagod och kanske gå på museum.

Nu ska jag sova och drömma om lersoldater och kokande grytor, vi hörs vidare! På återbloggande, alltså.

(Tydliggörande: detta inlägg skrevs alltså på kvällen den 9:e, men på grund av dålig uppkoppling har jag inte kunnat posta det förrän nu, 2 dagar senare. Hoppas det är kul att läsa ändå!)

4 thoughts on “Buddhastatyer och terrakottakrigare

  1. Ojojoj! Den där samlingen lergubbar är verkligen ett helt vansinnigt men underbart projekt.
    Hotpot och feta nudlar, jojo, dem två – i kombo – är sannolikt det absolut äckligaste jag och polarn Pelle nånsin har ätit! Jag antar att råvarorna har förbättrats en del sen back in 1990.
    Kramar ❤️
    /Poppie

    Like

    1. Mm, sjukt coolt och helt galet!
      Hahaha fantastiskt, ja det måste de verkligen ha gjort! Hotpoten jag åt var nog det bästa jag ätit sen jag kom till Kina, så snacka om diametralt olikt!
      Puzzokram ❤️

      Like

  2. Så häftigt med terrakottaarmén!!Undra hur många som jobbade med dem och vilken tid det tog?Dit vill jag åka nån gång. Vem är den skäggiga killen på kortet (;
    Kram

    Like

    1. Mm det kan man verkligen fråga sig, så mycket tid på ett sådant vansinnigt projekt! Men kul för oss i den här tiden som får titta på dem 🙂
      Jag vet inte, han smyger sig in i allt fler av mina bilder… :))))
      Kram!

      Like

Leave a Reply

