Hälsningar från Kina och andra sidan den kinesiska brandväggen (VPN äger)!

Har varit här i knappt tre dagar nu och hittills så tycker jag verkligen om både Shanghai som stad och Kina som land. Allt är renare och mer ordnat än Indien och Nepal, och folk är genuina på ett annat sätt än framför allt Indien. Sen kan de flesta inte särskilt mycket engelska och verkar mest irriterade när man försöker göra sig förstådd ändå, men det är ändå charmigt på något sätt. Framför allt är det lättare att hantera än den jobbiga blandningen av genuin och falsk trevlighet som var överallt i Indien, som jag skrivit om tidigare. Kommer ha 3,5 vecka till på mig att bilda mig en ordentlig uppfattning om Kina, men hittills så tycker jag som sagt om det!

Landade här i Shanghai runt tvåtiden i lördags lokal tid (Kina ligger 6 timmar framför Sverige om ni vill veta), tog mig igenom passkontrollen utan problem och åkte sedan maglevtåget från flygplatsen in mot stan. Helt okej ballt att susa fram i 300 knyck!

  Släng dig i väggen, Arlanda Express.

En kort tunnelbaneresa senare var jag framme på East Nanjing Road i centrala Shanghai, och efter vissa bekymmer så hittade jag till slut mitt hostel som jag hade bokat. Det heter Blue Mountain Bund Youth Hostel och är supermysigt, ligger bra till och är fullt av andra resande och backpackers!

  
Den för ovanlighetens skull ganska tysta och tomma lobbyn. 

Var oerhört trött när jag kom fram då jag sovit kanske sammanlagt 4-5 timmar på de två flygresor jag gjort, så började med att vila en stund på sängen i min sovsal. Bor alltså i ett litet rum med två våningssängar och de andra tre bäddarna ockuperas av främlingar, men har ett skåp att låsa in mina saker i och är inte så mycket på rummet ändå!

En av bäddarna hyste en amerikansk kille som hette Jed, och efter att ha hängt på hostelets terass ett tag gick han och jag ut och åt middag. Vi hamnade på ett ställe precis i närheten av hotellet och beställde in massa mer eller mindre konstiga smårätter, däribland en gryta med oxgroda och chili! Grodan var benig men god, och resten av maten var också riktigt bra. Jed var trevlig om än lite stereotypiskt amerikanskt arrogant, och vi pratade om politik och diverse annat.

Efter middagen gick vi tillbaka och hängde i hotellobbyn ett tag, och ett gäng andra amerikaner försökte få med oss ut och klubba, men jag valde att sova istället trött efter resan som jag var.

Vaknade vid niotiden igår morse, gick upp och åt frukost på hotellet. Bredvid mig på frukosten satt Alton, en av dem jag träffade kvällen innan, och han frågade om jag ville med och äta dumplings senare. Jag sa ja och vid 12-tiden gav vi oss av i en grupp på nio pers, de flesta amerikanska studenter men också en tjej från Indonesien som pluggade i Hongkong, en svensk tjej från Falun och en kille som är härifrån! Vi tog tunnelbanan ett par stationer och gick till Shanghais gamla stad, där vi först promenerade runt ett tag och tittade på balla byggnader.

   
 Sånt nästan stereotypisk kinesisk arkitektur.

Efter att ha ätit riktigt bra dumplings (och diverse annat) på en foodcourt gick vi sedan till en trädgård som heter Yuyuan Gardens. Trädgården var full av massa vackra 1600-talspaviljonger, och mellan dessa massa asballa stenformationer som formade labyrinter och märkliga gångar.

  
Från vänster: Alton, Susan, McKenzie, Andy, Jimmy, John, Rhea, nån tönt i hatt och Lindy.

 Jag vill också ha såna stenar i min trädgård!

När vi kände oss klara med trädgården promenerade vi runt lite mer på marknaderna i gamla stan, för att sedan bege oss till en annan marknad där de sålde fejkmärkesvaror. Jag köpte ingenting men det var ganska intressant att gå runt och kolla och försöka se vad det var som var fejk och sämre kvalitet. Hela stället var rätt skumt, det låg i ett varuhus som var ganska nedgånget och sunkigt trots att det låg i ett väldigt fräscht område. Det kändes liksom i atmosfären att hela kopiebranschen inte är helt laglig och lite småskum sådär. Men kul att ha sett!

Efter en najs middag (där jag bland annat prövade på kycklingfötter – inte så äckligt som man kan tro men heller inget jag kan rekommendera) promenerade vi sedan tillbaka till hostelet. Det ligger alltså ett stenkast från East Nanjing Road som är en jättestor gågata med massa butiker på, och vi gick hem längs denna. Väl tillbaka på hotellet förfestade vi lite och satt och pratade i ett par timmar innan vi gick ut igen för att gå till en karaokebar! Riktigt bra sätt att spendera en påskdag på om ni frågar mig, ylandes popdängor med sju personer som jag lärt känna samma dag.

  
Vi hyrde vårt eget rum, lagolmtacly atmosfär och sjukt kul!

När jag vaknade i förmiddags hade de flesta av mina vänner från gårdagen åkt, några skulle hem och några skulle vidare till andra ställen (easy come, not so easy go…). Har haft en ganska långsam och soft dag idag, åt en lång frukost och begav mig sedan ut för att shoppa lite kläder. Shanghai är betydligt kallare än vad Indien och Nepal var (det har varit typ 14-17 grader hittills) och min packning innehöll exakt en långärmad tröja, och en regnjacka som enda utanpåplagg. Eftersom jag ska vara i Kina i nästan en månad kändes det värt att utöka garderoben lite (även om det gör ryggsäcken tyngre), så köpte en skjorta, en jacka och en tunn kofta vilket borde räcka lagom! Det var dessutom rätt så schyssta grejer för ett med svenska mått billigt pris så blev väldigt nöjd med mina köp.

Gick sen tillbaka till hotellet och tog en dusch, och begav mig sedan ut på stan igen för att promenera längs The Bund i kvällsljuset. The Bund är Shanghais paradstråk längs floden, kantat på hitsidan av gamla byggnader från 20- och 30-talen och med en vidunderlig skyline på andra sidan vattnet. Shanghai har genomgått en otrolig boom de senaste 20 åren, och området med skyskrapor som heter Pudong har mer eller mindre byggts från scratch på den tiden. Riktigt ball arkitektur, mycket blinkande lampor och hela fasader som var reklamskärmar, helt galet och en rätt schysst promenad att gå fram och tillbaka. Hela stråket var smockfullt med mestadels inhemska kinesiska turister, och jag fick även återigen smaka på det här med att folk vill ta selfies med en.

   

(Hämnades genom att ta en selfie jag också.)

 Den höga byggnaden till höger är världens näst högsta, 635 meter hög!

  
  Ganska schysst vy över floden.

 När jag var mätt på skyskrapor gick jag tillbaka längs East Nanjing till hostelet, med ett stopp längs vägen för middag. Har sedan hängt i lobbyn resten av kvällen och utnyttjat wifiuppkopplingen för att prata med familjen hemma i Sverige. Mysigt att höra deras röster igen och få pejl på vad som händer där hemma, man blir ju oväntat nog lite bortkopplad när man är borta så länge… Pratade också med Adrian i Singapore för att smida planer för när jag ska dit i slutet av april, tanken är att vi ska hänga på hans campus i ett par dagar först och sen glassa på stranden på typ Borneo. Det känns avlägset med sol och bad nu, men det känns också bra att ha ett resesällskap att se fram emot om typ en månad!

Nu sitter jag i en nedsläckt lobby och tänkte strax avsluta det här inlägget, klockan har hunnit bli halv två på natten. Jag som hade tänkt gå upp tidigt imorrn och ta en joggingtur längs The Bund innan turistmassorna kommer… Kanske får bli någon annan dag. Tänkte annars gå på lite museum imorrn och ströva runt lite i den franska kvarteren från kolonialtiden som ska vara väldigt vackra! Ska också kolla på möjligheten att gå på opera här i Shanghai, de ska ha ett bra operahus med billiga biljetter och det vore ballt att få se kinesisk opera!

Blir i Shanghai fram till torsdag antagligen, sen tänker jag nog tvärtemot min orginalplan bege mig norrut och faktiskt åka till Beijing. Hade från början tänkt följa kusten härifrån ner till Hongkong, men det lutar åt att jag åker till Beijing och loopar runt genom inlandet, via Xi’an istället! Vi får se, har inte riktigt bestämt mig men borde nog sätta mig och smida lite konkreta planer imorrn typ.

Nu ska jag försöka smyga in till min säng utan att väcka mina rumskamrater, godnatt från Mittens rike!

Tills nästa gång.

8 thoughts on “Shanghajad!

  1. Låter som du har en fortsatt bra resa med många spännande möten och en del annorlunda matupplevelser. Oxgroda och kycklingfötter, mums! Hur många måste man äta för att bli mätt tro (:
    Kram från hela familjen

    Like

    1. Ah vänta nu fattar jag, vad fånig du är 😛 Så ofta gör jag det ju inte? Tycker att det ger lite omväxling i språket, annars blir det så himla mycket “jag gjorde x, jag gjorde y” osv… Men kan väl tänka på att göra det mer sällan för din skull 😘

      Like

  2. “… så köpte en skjorta, en jacka och en tunn kofta vilket borde räcka lagom! Det var dessutom rätt så schyssta grejer för ett med svenska mått billigt pris så blev väldigt nöjd…”

    Inte ok!
    😉

    Like

Leave a Reply

