Kuala Lumpur International AirPort, 07.20 lokal tid, 1,5 timme tills flyget går mot Shanghai.

En vilodag och en resdag senare befinner jag mig nu återigen på resande fot! Lyfte från Katmandu för snart 6 timmar sedan, och om ytterligare 6 timmar är jag i Kina och Shanghai! Äventyret går vidare, och jag lämnar Nepals lugn för Shanghais intensitet.

De två sista dagarna i Nepal flöt på i ett lugnt tempo, ett medvetet val då jag behövde vila upp mig efter trekken! I förrgår begav jag mig ut i Pokhara efter att ha bloggat klart och började med att äta en ordentlig biff för första gången sen jag lämnade Sverige. Har levt mycket vegetariskt under resan så här långt, men kände ett sug efter en rejäl köttbit och hittade en bra restaurang. Promenerade därefter en bit längs sjön och tog en båttur ut till det lilla templet i densamma. Templet såg väl inte jättemycket ut för världen, men var väldigt fridfullt och båtturen var trevlig!

   
 Sjön var oerhört vacker i eftermiddagsdiset!

Efter att ha plockat upp min tvätt (SÅ SKÖNT att ha alla kläder rena) slöt jag sedan upp med Cecilia, Liz och Veronika som jag träffat under vandringen. De hade skrivit tidigare under dagen om jag ville äta middag med dem och deras guider, och vi åt pizza tillsammans och gick sedan till en mysig liten bar.

På baren stod en kille som hette Sunny och spelade gitarr och sjöng, och efter mycket tjatande från de andra gick jag med på fråga honom om jag fick sjunga en sång med honom. Det fick jag, och kvällen slutade sen med att Sunny och jag (och de andra) jammade allehanda låtar, först på samma bar och sen när de stängde på ett annat ställe. Alltid kul att leka musik och underhålla rösten lite, men kände att min repertoar när det gäller poprepertoar med gitarr var tunnare än jag trodde… Sjukt bra kväll oavsett, och vandrade hem genom natten för att somna gott på hotellet.

  
Bra jam! (Bilden lånad av Cecilia.)

Igår morse var det upp i ottan som gällde, packa ihop ryggsäcken och skynda ut till taxin som tog mig till busstationen. Bussfärden till Katmandu var en 7,5 timme lång skumpig historia, och särskilt mycket att säga om den finns inte. Hade sedan 4-5 timmar på mig att upptäcka Katmandu innan jag skulle flyga iväg, och vandrade med väskan genom staden till Harati Devi-templet, även känt som Monkey Temple.

Det var som utlovat fullt av apor, men bjöd också på, en trappa som utmanade den upp till  Ulleri på trekkens första dag i lutning, och ovanför denna en fin helgedom med gudomlig (heh) utsikt över staden!

   
Ah, my old enemy: stairs!

 Apan poserade snällt framför utsikten.  

 Buddha ser dig.

Man kunde verkligen se sviterna av förra årets jordbävningar överallt i Katmandu, och templet var inget undantag. Värst var det nära stadskärnan dit jag tog en taxi efter tempelbesöket. Där kunde man se tempel och palats som numera var i stort sett en tegelhög, och många hus hade stöttor längs väggarna.

  
Promenerade en stund på turistgatan som kallas för “Freak street” (tydligen ett hippiemecka med statlig haschförsäljning en gång i tiden) och åt ganska dåliga dumplings på en skum takterrass. Nepal präglas fortfarande av strömavbrott sen jordbävningen, och när jag skulle gå upp till restaurangen var det helt kolsvart i trapphuset. Kändes lagom skumt men träffade folk på vägen upp som sa att jag hamnat rätt.

Hade velat se mer av Katmandu men var tvungen att bege mig till flygplatsen för att ha lite marginal. Det jag hann se av staden var lagom kaotiskt men också väldigt intressant, tror att jag gillar Pokhara mer men fick en bra känsla även av Katmandu. Flygplatsen var inte mycket att hänga i gran dock, liten och stökig utan särskilt mycket bekvämligheter.

Nu sitter jag alltså på KLIA efter att ha sovit mig igenom större delen av flighten hit. Ska strax borda planet till Shanghai och börjar få en härligt bubblig känsla i magen! Har ju egentligen inte planerat så mycket av min resa i Kina förutom att jag vet att jag börjar i Shanghai och slutar i Hongkong typ 3-4 veckor senare, så är öppen för alla äventyr! Köpte faktiskt en Lonely Planet-guidebok här på flygplatsen, det känns värt att ha då jag ska stanna så länge och internettillgången är lite tveksam.

  
För övrigt: malaysiska är världens bästa språk <3333

Det där med internet ja… Sånt som Facebook och Google är ju helt blockat i Kina, då kinesiska regeringen har full kontroll över internet. Förhoppningsvis kommer jag (med hjälp av min personliga hacker Buster) att skaffa en så kallad VPN för att kringgå detta, och kommer hursom kunna posta blogginlägg via post-by-mailfunktionen. Om någon av er som läser skulle behöva nå mig under de närmaste veckorna är det dock säkrast att ni skickar ett mail till filipafmalmborg@hotmail.com, då det kommer funka oavsett!

Nu börjar kön till boardingen växa sig lång och jag borde ställa mig i densamma. Postar ett inlägg från Shanghai sen, vi hörs från Mittens Rike!

Tills nästa gång.

P.S. Obligatorisk hattlåde-bild från säkerhetskontrollen:

  
Frågor på det?

One thought on “Farväl till Nepal

Leave a Reply

