What’s the big Deal-hi?

Åh Dehli! Du fullkomligt kaotiska men också ganska softa stad! Jag visste inte riktigt vad jag skulle tycka om dig i början, men såhär efter tre hela dagar så måste jag ändå säga att du är rätt najs!

De senaste två dagarna har varit riktigt trevliga, och redan nu efter tre dagar känns det som att jag börjat vänja mig vid tidigare nämnda blickar och märkliga uppmärksamhet. Har nog vetat det hela tiden, men de allra flesta som följer en med blicken, kommer fram och pratar eller ropar efter en på stan är bara nyfikna och intresserade av att prata med en konstig västerlänning! Som den lilla killen i parken som påhejad från picknickfilten av sin familj kom fram och skakade hand och presenterade sig på engelska. Eller snubben i parken vid tunnelbanan som skulle söka visum till Malaysia och ville småprata och frågade vad min familj jobbad med. Eller paret vid Röda Fortet som ville ta selfies:

 Jupp, jag har köpt en fulsnygg töntig turisthatt! :)))

(Seriöst, har fått göra “selfie med västerlänning”-grejen säkert 10 gånger nu. Hårt att vara poppis.)

Man hör ju massa om folk som blivit rånade och blivit av med grejer när de rest i Indien, och det är klart att man ska vara försiktig! Men det är väldigt skönt att ha kommit över den första vågen av kulturkrocks-paranoia och slappna av lite!

Nåväl, lite om de två dagarna som gått sen jag skrev sist:

Sov alldeles för länge igen igår och fick en till sån där segdag, men det kanske var vad jag behövde nu såhär i efterhand! Kom ur huset vid typ klockan två, åt någon form av brunchlunch på samma ställe som dagen innan och åkte sen och tittade på Humayuns Tomb, en gigantisk gravkammare i samma stil som Taj Mahal!

   Mer selfies åt folket.

   

 
Efter att ha knatat runt och tittat på Humayuns och de andra gravkamrarna (för vem vill bli begraven ensam?) satte jag mig i den vackra parken och läste bok på Kindlen som jag fått låna av Tim (1000 gånger tack igen!).

  
Blev kvar tills solen gick ner och en vakt kom och körde ut mig för att parken stängde, Hunger Games är en riktigt bladvändare! (Skärmvändare? Skärmbläddrare? Whatever.) Efter lite mindre lyckade försök att hitta med tunnelbanan till något restaurangdistrikt för ett ställe att käka middag på (hade inte kollat innan dumt nog och har FORTFARANDE inte hittat någon turistkarta…) så vände jag hem istället. Där fann jag att det tidigare tomma rummet mitt emot mitt numera hyste en mycket trevlig yogastudent från New York som hette Demi. Ingen av oss hade käkat middag så vi gjorde slag i saken och gick till samma vegetariska restaurang som jag varit på innan. Sjukt trevligt att få prata med en annan person på resande fot, ser fram emot att träffa fler backpackers på resan!

Träffade Anmol senare på dagen och när han berättade att bussarna till Jaipur bara går astidigt på morgonen bestämde jag mig för att stanna en natt till i Delhi, kände mig inte riktigt klar med stan! Snällt nog får jag sova i ett rum i Anmol och Migmars egna lägenhet, då en annan gäst ska ha rummet jag bodde i. Helt underbar gästfrihet! 

Vaknade för en gångs skull i tid i morse, fast bestulen att göra så mycket av min sista dag i Delhi som möjligt! Började med att åka till Akshardam Temple, ett av världens största hinduiska tempel! Tyvärr var mobiltelefoner inte tillåtna inne på tempelområdet (man fick lämna ifrån sig alla elektroniska prylar och alla väskor vid ingången) så jag fick inga bättre bilder än den här, men ni får ta mig på orden när jag säger att det var fantastiskt!

  

Okej, lite närmre kom man med kameran med jag glömde faktiskt att fota då… Här är en bild på en affisch som kompensation:

  

Templet var omgivet av flera olika parker med religiösa och historiska monument och statyer, men det bästa var själva tempelbyggnaden. Den var inte jättestor i sig, som Gustav Vasa kyrka kanske, men absolut HELA byggnaden, både utvändigt och invändigt, var täckta av handsnidade skulpturer i stenen det var byggt av. Tak, väggar, pelare, allt! Tror att hela tempelkomplexet innehöll över 20 000 såna skulpturer. Helt galet.

Efter några timmar vid templet tog jag metron in till stan (påläst denna gång) för att äta en sen lunch. Åkte till Connaught place som är en stor rund park med butiker runtom. Köpte tidigare nämnda hatt, tog lite selfies med den enorma flaggstången och åt skamligt nog mexikansk mat (som å andra sidan var riktigt bra). 

     
 Hoppas man ser hur GIGANTISK den är.

Tog sen bussen till Red Fort för att försöka hinna med det också. Tyvärr åt jag lunchmiddag lite för länge och irrade bort mig lite vid fortet så solen hann gå ner och de hann stänga, men det var hyfsat imponerande från utsidan också!

   
 Ser ju sådär lagom ointagligt ut, vilket väl är meningen, antar jag.

Tog sen cykel-rickshaw till tunnelbanan och åkte hem, då det ändå börjat bli sent och Anmol hade pratat om att äta middag ihop. Migmar lagade underbar indisk mat (kommer inte ihåg vad det heter men det var mjuka bröd och goda röror), och sen satt vi och pratade en bra stund om Indien, Sverige och resten av världen. Demi och jag hade pratat löst om att kanske ta en öl ikväll men hon syntes inte till så nu chillar jag på rummet och bloggar istället 🙂 Bussen till Jaipur går klockan 6 imorgon bitti så borde verkligen sova snart, ska upp om mindre än 5,5 timme… >_< 

Delhi har varit en spännande stad, svår att få grepp om men definitivt trevlig som tidigare nämnt! Har varit väldigt bekvämt att bo i en väldigt fräsch liten lägenhet till billigt pris, nu väntar enligt planen betydligt sunkigare förhållanden på diverse hostel… Men det ska bli spännande! Är väldigt taggad på Jaipur, det ska vara grymt vackert och mindre kaosartat än Delhi. Nu börjar backpackandet på allvar, förhoppningsvis hittar jag wifi så att jag kan blogga från Jaipur men det går nog inte att vara säker… Håller tummarna, annars skriver jag från Agra!

Just ja, två små intressanta saker jag måste få dela med mig av:

1. För att komma in i Delhis tunnelbanesystem måste man genomgå en säkerhetskontroll á la flygplats (modell light). Finns på varje station, varje gång man ska gå in. 

  
Tunnelbanespeakern varnar också då och då för att vilket konstigt föremål som helst kan vara en bomb. Säkerhet var ordet sa bull.

2. Började prata med tre trevliga killar på tunnelbanan hem och kom på att fråga vad de visste om Sverige. Det enda de hade hört var att vi tagit emot många flyktingar på sistone (och nånting om att det var mycket problem, klassisk hörsägen-förstärkning). Väldigt spännande hur det har blivit en sån världsnyhet att Sverige räddar många som flyr, och för mig ger det en känsla av stolthet blandat med någon form av irritation, varför ska det vara så konstigt att vi tar emot så många? Men Syrienkriget är ju å andra sidan en sådan världsnyhet så det är kanske inte så konstigt.

Aja, nu måste jag sova och förbereda mig för 5 timmar buss imorgon. Godnatt och hej så länge!

5 thoughts on “What’s the big Deal-hi?

  1. Vad roligt att läsa om allt, man längtar efter att dina inlägg ska komma!❤️️ Underbart att du träffar så många trevliga människor. Trevlig resa imorgon och hörs snart ! Puss kram😘

    Like

Leave a Reply

