Framme och huvudet fullt av intryck

Jag lever! Mer än så till och med, jag är ganska tillfreds med tillvaron såhär drygt 30 timmar in på min resa!

Landade på Indira Gandhi International Airport igår natt vid typ halv fyra-tiden lokal tid (tidsskillnaden är +4:30 så det innebar kl 11 för min kropp som fortfarande var hjälplöst fast i svensk tidszon). Resan fortlöpte utan problem, Moskvas flygplats hade taskigt wifi men var annars trevlig, flygvärdinnorna pratade bara ryska men det gick bra ändå!  

 Mange tack, I feel zo zpecial!

Efter en smärtsamt lång kö till visumkontrollen och ett ögonblicks panik när jag inte kunde se någonstans vilket bagageband väskorna från vårt flyg kom på så hittade jag min ryggsäck snällt väntande på mig hel och välbehållen!

  
Nu ska vi aldrig skiljas åt igen <333

Jag begav mig ut genom dörrarna till flygplatsen och fångades nästan omedelbart upp av Anmol, min AirBnB-värd! Han är en mycket trevlig man i 30-årsåldern som sköter lägenhetsuthyrning som extraknäck, och trots den okristliga tiden var han alltså på flygplatsen för att skjutsa mig hem till honom, för den nätta summan av 1500 rupees (typ 200 spänn). Sjukt värt att slippa åka oklar taxi mitt i natten i ett okänt land!

När vi väl var framme vid hans hus var klockan väl efter 5, och utan någon sömn på planet så var jag dödstrött.

Somnade som en stock och vaknade strax efter 12 för att fånga dagen. Har varit sjukt seg så det blev inte så värst mycket äventyr, men lite har jag hunnit göra!

Anmol bor i en del av New Delhi som heter Kalkaji, mitt emot ett College och ganska nära en stor gata med butiker och restauranger. Jag började min dag med att navigera den galna trafiken (seriöst, känns som det enda ljud jag hört idag är tutor) och gå till en restaurang för att äta frukost/lunch (klockan var trots allt 13.15). Fick någonting som jag inte har någon aning om vad det hette eller vad det innehöll, men gott var det! 🙂

Efter detta kulinariska äventyr gick jag och köpte mig ett par flip-flops, och begav mig sedan mot dagens turistmål: Lotustemplet! Hade först tänkt att promenera dit men då jag inte hittade någon karta (seriöst, har försökt köpa en turistkarta hela dagen men det finns INGENSTANS!) och kvarteren på vägen vid närmare titt inte verkade så trevliga så tog jag en tuk-tuktaxi istället!

  
Småläbbigt att studsa fram i trafiken såhär men chaufförerna verkar veta vad de gör…

Lotustemplet låg mitt i en park och var helt fantastiskt vackert, en gigantisk vit byggnad formad som en lotusblomma!

   
 Selfiepinnen fick åka fram också. Som sagt, no shame!

Templet är vigt åt Baha’i-religionen, någon slags catch all-tro som säger att alla religioner egentligen har samma budskap och att det viktigaste för människan är fred, gemenskap och jämlikhet. Ganska sympatiskt budskap om ni frågar mig! Inne i templet lyssnade jag på någon form av bönesång i den underbara akustiken (tänk att få riva av en “Till österland” där…) och begav mig sedan ut i parken igen.

  

Det rådde fotoförbud där inne men jag kan ha råkat fota ändå… *busig*

Efter en stunds promenad kom jag till nästa tempel: Iskcon, ett Krishna-tempel. Var vid det här laget rejält jäkla trött så knatade bara runt ett kort tag innan jag vände tillbaka genom parken.

   

Tydligen är Krishna ett mordiskt lejon ibland.

En promenad genom en marknad och ännu en tuktuk-tur senare så var jag hemma igen. Samlade krafterna och  begav mig ut på en prövande 200-meterspromenad till en vegetarisk restaurang som Anmol rekommenderat. Åt en helt fantastisk Thali (en hel indisk måltid) med bröd och ris att doppa i olika röror, och nu ligger jag på rummet och försöker smälta både mat och intryck.

   
 

Efterrätt bestående av anisfrön (?) och någon form av sockerkuber. Lakrits smakade det i alla fall.

Har så många fler upplevelser jag vill dela och tankar jag vill få ur mig, men det här inlägget är redan alldeles alldeles för långt. Det får vänta till ett senare tillfälle, och då kanske det hunnit processas lite mer. Men tillsvidare kan jag säga såhär: det är spännande att vara i princip ensam västerlänning i vad som känns som en hel stadsdel. Det är många stirrande blickar och en hel del tillrop på gatan som kommer ta ett tag att vänja sig vid. Men även det är en upplevelse, och det är såna jag är ute efter!

Nu hann klockan bli efter midnatt här, och jag borde duscha och sen sova så att jag orkar upp och kolla på Moghul Gardens och Humayuns Tomb imorrn. Godnatt från en resenär med huvudet proppfullt av intryck!

P.S. Syns bilderna i detta inlägg för er som läser? Jag har laddat upp massa men de syns bara som vita fyrkanter i min wordpress-app. Kommentera gärna om ni ser nåt eller inte!

13 thoughts on “Framme och huvudet fullt av intryck

  1. Lotus Templet är fantastisk ❤ Tuktuk chaffisarna kan sin shit men håll alla tentakler innanför just in case!

    Tyvärr syns bara bilderna fram tills selfiepinne bilden vid Lotus Templet men det löser sig nog ^^

    Ha så kul! //Jonas Nord

    Like

  2. Alla bilder kunde jag se!! Vad roligt att läsa om vad du upplevt idag, förstår att du är ganska trött nu… Sov så gott och väntar på att höra ifrån dig igen! Puss och kram mamma p.s fortsätt var försiktig… ❤️️

    Like

    1. Låter helt otroligt spännande!! Ska bli kul att läsa om alla dina äventyr och intryck. Känns nästan som att vara med själv!
      Här i Dolomiterna håller solen på att gå upp. Puss, kram!

      Like

  3. Kunde bara se de första 6-7 bilderna. Roligt att läsa om vad du gör och vad du äter, spännande med mat som man inte har en aning om vad det är (:
    Kramar från hela familjen!

    Like

  4. Vad kul att höra om din resa! Btw så kallas tuk-tuks för auto riksha i Indien, eller bara auto, så du vet för framtida bruk 🙂 Anisfröna och sockret du fick på slutet av måltiden är standard i Indien, det är meningen att rensa gommen typ 😛 Jag kan se alla bilder helt okej, läser från mobilen.

    Försök att köpa saker från affärer som har “fixed price”, annars får du betala 10 ggr så mycket som indier får betala. Det handlar inte om att vara snål, utan att inte bli lurad! Och försök i bästa mån att ta dig fram med metron, ta kanske en cykelriksha resten av vägen, men biltrafiken är inte att rekommendera alls.

    Ser fram emot att fortsätta läsa om dina äventyr! Bara att skriva till mig på fb om det är nåt du undrar över om Indien!

    // Tanya

    Like

    1. Tack för trevligt svar och bra tips! Säger auto riksha nu, bra att veta vad det egentligen heter 🙂

      Metron+riksha har varit riktigt soft att använda, sjukt billigt med turistbiljett för metron ju! Och gör mitt bästa för att inte bli lurad, men måste öva på mina prutnings-skills :)))

      Tack, det ska jag göra!

      Like

  5. Jag kunde se alla bilder!! Åh älskar att du bloggar, så himla kul att få höra vad du gör. Verkar vara så himla bra hittills! Massa puss & kram, saknar dig /zoffipropp

    Like

  6. Asså å vad kul det ska bli att läsa om dina äventyr. Selfiepinnen ❤ Vi får ta och hitta ett tempel här någonstans för att sjunga österlandet… favorit i repris liksom.

    Mitt sista examdatum är den 25april men jag kan stanna på campus till den femte maj! Kom kom alla måltider och boendet betalt!

    Like

    1. Hihi härligt att du läser, visste att du skulle gilla selfiepinnen! :))) Jaa det måste vi göra, vi får flyga ner Nisse också så är allt som förr!

      Ååh shit vad najs!! Vet inte exakt när det är Sebbe kommer ner och vi pratade om att mötas i Vietnam, men då ser vi till att vara där ett tag innan den 5:e! Ville du åka med oss nånstans sen också? 😀

      Like

Leave a Reply

