Resplan

Planen för den här resan har växt fram under en ganska lång tidsperiod, och har gått igenom många olika iterationer. Här följer en liten bakgrund och hur rutten ser ut i sin nuvarande form!

Idén om att resa till Asien har jag nog egentligen haft sedan jag var liten; har alltid varit fascinerad över kulturmötena och möjligheterna till fantastiska upplevelser som en backpackingresa av det här slaget kan ge. Har också alltid älskat att höra min pappa berätta om sina asienresor som han gjorde när han var i min ålder, och tanken har alltid varit att göra något liknande!

Konkreta resplaner började väl egentligen smida under våren förra året, och sedan dess har både rutt, omfattning och resesällskap hunnit ändras. Första var tanken att resa tillsammans med min kompis Sebastian, och göra en resa som skulle sträcka sig i minst 4-5 månader. När Sebastian sedan fick lite omgjorda planer kom en annan kompis, Tim, in i bilden, och vi hann komma ganska långt i vår gemensamma planering av en 3-månadersresa innan han kom in på läkarlinjen… Nu har det då slutligen landat i 3 månader varav 2 på egen hand, och jag har tänkt att hinna med både Kina, Nepal, Indien och Sydostasien.

Utan vidare omsvep, här kommer min plan!

Jag kommer att börja min resa i Indien, flyget går imorgon till New Delhi. Där ska jag bo på ett AirBnb-boende i ett par dagar och se staden, innan jag åker vidare till Jaipur, Agra (för Taj Mahal) och Varanasi. Planen är att bo på backpackerhostels, turista, äta mycket god mat och ta in intryck. Kommer inte stanna så jättelänge i Indien men det ska ändå bli häftigt att se landet.


Taj Mahal ska bli oerhört häftigt att få se.

Efter ca 10 dagar i Indien ska jag sedan ta mig med tåg från Varanasi upp genom bergen till Nepal och Katmandu (kan bli en sjukt ball tågresa!). Att komma till Nepal känns som ett måste, och väl där ska jag ut på en 10-12 dagars vandring med guide, antagligen till Mount Everest Base Camp! Ska bli oerhört ballt att få möta Himalaya på riktigt nära håll.

Resrutt Indien
Tänkt resrutt New Delhi-Jaipu-Agra-Varanasi-Katmandu.

Efter ungefär två veckor i Nepal så bär färden vidare (har en flygbiljett bokad 25 mars), denna gång till Kina och Shanghai! Där ska jag hänga i Kinas hetaste stag i några dagar, och därefter tågluffa ner längs Kinas sydostkust till Hongkong. Exakt hur resan ser ut lämnar jag öppet med flit, men tanken är att ta sig ner på ungefär två och en halv vecka. Därefter blir det några dagar i Hongkong som ska vara en sjukt ball stad. Det ska bli väldigt häftigt att dels se det moderna Kina i världsmetropolerna Shanghai och Hongkong, men förhoppningsvis också lite landsbygd på vägen där emellan.


Shanghai skyline, I’m coming for you!

Efter Hongkong beger jag mig kanske till en stad som heter Guilin, i Guangxiprovinsen norr om Vietnam, eller direkt via en stad som heter Nanning, in i Vietnam och till Hanoi! Exakt hur det blir beror på hur lång tid allt tar och om jag träffar något sällskap på vägen. Jag åker ju ensam dessa två första månader av resan, men tanken är förstås att kanske hitta folk att slå följe med i olika etapper.

Resrutt Kina
Resväg i Kina, Shanghai-Hongkong-Hanoi

I Vietnam ska jag träffa Sebastian, som var mitt första planerade resesällskap men som på grund av insökningar till diverse skolor inte kommer kunna åka ner förrän i slutet av april. Planen är att vi ska träffas i Hanoi runt den 20 april, och sedan åka till Halong Bay utanför Hanoi, som ska vara en av jordens vackraste platser.


Jag tror att det stämmer.

Efter en tid i lagunen har Sebbe och jag planerat att ta oss in i landet genom Laos och till norra Thailand. Där har han lite kontakter i små byar i bergen, och tanken är att vi ska göra någon form av vandring och bo hos lokalbefolkningen. Sen letar vi oss neråt genom landet till Bangkok, och så småningom vidare söderut till Malaysia och slutligen Singapore.

Resrutt Vietnam Thailand
Ungefärlig resrutt Hanoi-norra Thailand-Bangkok-Malaysia-Singapore

I Singapore väntar också ett efterlängtat möte, nämligen bådas våran vän Adrian som bor och pluggar där! Tanken är att vi ska komma strax innan hans termin slutar i början av maj, hänga på hans campus i några dagar och sen när Adrian är fri från studiernas bojor beger vi oss tillsammans iväg någonstans, antagligen till Indonesien! Även här lämnar jag/vi mycket öppet med flit, finns ingen anledning att hugga något i sten ännu.


Verkar vara ett helt ok ställe att bo och plugga på, det där.

Efter dessa tre musketörers ännu okända äventyr i Sydostasien lider min resa mot sitt slut, och senast den 21 maj ämnar jag sätta mig på planet hem. Jag har inte bokat någon flygbiljett än då det känns dumt att låsa sig, men datumet är i någon mån spikat (lite körrep och studenter och sånt där att hinna hem till bland annat).

Det var alltså mitt asienäventyr i korta drag! Som sagt är detta endast en preliminär plan, och framför allt det som ligger efter jag kommer till Kina kan komma att ändras. Hoppas att ni vill följa mina strapatser och bravader, jag ska försöka uppdatera så ofta jag kan!

Nu ämnar jag mig till sängs för att försöka sova, planet går trots allt om 13 timmar. Galet.

Nu kör vi!

Leave a Reply

